Motorn & ramen.

Idag kunde jag inte hålla mig, var tvungen att montera in motor & ramben mot plattan å ta några bilder för att se hur det kommer att se ut. Det börjar likna nå´t...


Just nu ser jag inga svårigheter i sammanfogningen motor/traktor.

Rambenen skall förlängas ca: 70 mm och en brygga för framaxeln måste till innan traktorn sitter ihop och står på hjulen. Detta hinner jag inte före semestern, det blir i höst.

Plattan som gör det möjligt

Den här plattan är grunden som hela denna konvertering står på.

I  10 mm plåt har skurits ut en ring (som skall styra i växellådans styrkant) och svetsats på en större ring, i 20 mm plåt. allt som allt 660 mm dia & 35 kg stål!

 

När jag sedan borrat 18 hål i precision inom 0,5 mm och gängat dem med M14 (udda). Så går den att skruva i originalhålen på växellådan. Att borrningen tog ca: 10 timmar kommer väl inte som någon överraskning...

 

Den här plattan kommer nu att fixera motor mot låda samt fungera som fäste för rambenen, förhoppningsvis starkare än original-gjutjärns diton. Originalen brukar sprängas med följd att traktorn faller isär under körning med allt vad det innebär. Farligt!

 

Dessutom, med denna lösning kan man enkelt (nåja) ta ur motorn ur traktorn utan att dela den.

Bra om man vill montera in en 300 hk 350 cui i framtiden. Då blir det åka av, typ traktorpulling...




Lamellen som binder ihop Volvo-Cheva

Nu är lamell-symbiosen klar. Så här blev det.

1. Volvolamellen svarvades ner från 12” till 10”

2. Sedan borrade jag lös slitbananorna från chevalamellen.

3. Borrade in nitmönstret från cheva på volvolamellen.

4. Lät nita fast dem på volvolamellen.

Häpp! så var en Volvo/Cheva-adapterlamell född!

Snygg, va?




Urtrampningslager modell redneck´s

Nytt utförande på lager.

Jo, för att urtrampningslagret skall passa mot chevatryckplattan fick jag tillverka en förlängning/förminskare. Den svetsades hurtigt fast i lagerbanans yttre säte... Helt regelvidrigt, men så blir det.




Motorn på inpassning

Här passar jag in motorn för att se hur adapterplattorna behöver se ut, känns som att det kommer att gå bra, men rambenen behöver breddas ut för att rymma vinkelåttan. Kommer att ge lite pyssel senare, för framaxel & kylare/motorhuv behöver de smalare rambenen... Men det tar vi då :-)

En ny oljebrons-lagring till ingående axeln

Specialdelar tillverkas för fullt nu. Det första att bli färdigt är lagring som passar i Cheva-veven/Volvo axeln.
Smakfullt fotad i min pelletsbehållare. Gulsticket bjuder jag på...

Motorvaggan på plats

Har fixat en motorvagga i helgen, den går på hjul så att jag kan lyfta å styra in (å ut) motorn så många gånger att jag blir nöjd med hur den ska sitta i traktorn. (noga-noga, remember?).
Ganska snyggt med trä faktiskt...

RSS 2.0