Svarva fälgar

Idag har jag svarvat ur bultmönstret ur whitspokefälgarna. Har insupit stora mängder information & kloka ord från mina kamrater. De är alla erfarna maskinarbetare med gedigna kunskaper i hantering av svarv. Intrycket är att DET ÄR MYCKET SVÅRT ATT SVARVA UR CENTRUM PÅ STORA FÄLGAR. Just därför ska jag göra det själv ;-I
Ids inte gå in på detaljerna men det tog ca: en timma att rigga upp första fälgen... totalt fyra timmar för jobbet, men det gick. Själv - Utan hjälp - Inget gick sönder - Stolt!
Här är fälgen i svarven.
Och resultatet. Kolla riktigt noga så ser du styrkanten jag lade in så centrumet från traktorfälgen kommer att centrera när jag ska bränna dit det.

Nu kör jag på med traktor & blogg igen. först ut: De dåliga framhjulen

Framhjulen är verkligt dåliga: Torrsprickor, stenkörda fälgar, håller inte luften. O.s.v
Så jag har grävt fram ett par 16" Whitespoke´s från en Dodge van. De har 6 mm gods så de kommer nog hålla bra. Dessutom får jag en fränare framtoning för framdelen. En liten utmaning bara - De passar inte mot naven...
Så vad gör man? Jo skrotar originalen, tar reda på centrumen och passar in dem i de nya fälgarna. Låter enkelt.
Idag har jag svarvat loss centrumen från "gammfälga". Det var roligt, har inte kört svarv sedan jag gick i nian...
Så här ser originalen ut, före våldförseln på dem.
Och efter de smakat skärbrännaren.
Whitespokefälgarna...

RSS 2.0