2:a provkörningen

Med kula åter i accpumpen så startar motorn lättare och svarade rappt på gaspådrag (inte för att den var svår innan men). Ett nytt batteri är såklart bidragande (och nödvändigt).
Kopplingen blev perfekt. Växlarna är superlätta att lägga i & ur och jag körde runt-runt på gräsmattan tills jag kom på att den nog inte blev snyggare för det. Som en bieffekt av denna fantastiskt roliga afton impuls-köpte jag nya headders på nätet. Kommer hem till veckan, så det blir en bild till på traktorn med dessa monterade. Den kommer att markera att del 2 är avslutad.

Justering av koppling

Justering av koppling är här inte detsamma som justering av kopplingsspel, märk väl.
Det jag måste göra för att få kopplingen att frikoppla helt är att minska på lamelltrycket.
den invigde fattar, den oinvigde - inte. Face it.
Ok. en lite närmare förklaring ger jag ändå..
På bilden ser du några pilar, där tryckplattan skruvas mot svänghjulet. Där har jag vid montaget lagt 1mm schims för att anpassa anspänningen till den nya adapter-lamellens tjocklek. Nu ökade jag på det med nya schims på 1,5 mm.
Det gör att fingrarna (jo de kallas så) de är inringade på bilden, kommer ut lite mer & urtrampningslagret kan trycka in dem mera, gör att kopplingslamellen blir "friare" när man kopplar ur. Lätt-som-en-plätt!

Förgasaren uppgraderas

Min vakna blick (fastän klockan var efter elva på kvällen) upptäcker att en backventils-kula troligen inte befunnit sig i förgasaren så länge den varit i min ägo. För att stilla min hunger efter  kunskap, gick jakten på en kula över nejden.
Först ut var ett reservhjul till min gamla Crescent, med slaktat växeldrev och utan lagring så kunde jag konstatera att de kulor som befunnit sig i hjulet inte passade i förgasaren :-(
Vidare dissekerade jag ett antal vindrutespolarbackventiler utan framgång :-(
Nästa objekt på slaktbänken var en Weberförgasare från en Simca 1508 S som kunde "va bra att ha".
Sedär, i flottörventilen finns en kula som kan passa... Vi provar den.
För att man ska se storleken på kulan finns en vanlig penna under den.

Justeringar

Det som inte funkade riktigt bra i söndags, då Monstret vaknade, var att;
- Förgasarens accpump bara förmådde att få bränsle att sakta sippra fram vid munstyckena.
- Kopplingen inte frikopplade fullständigt.
Följden var att motorn inte svarade riktigt på gaspådrag & ilagd växel inte gick att lägga ur, traktorn drog lite hela tiden. Inte som jag vill ha det, så det fick jag fixa :-) kommer till det i nästa inlägg.

THE AWAKENING OF THE BEAST

Söndagen 21/8 var vigd att innehålla upplivning av traktorn i dess nya skepnad. Med minimala resurser, typ dåligt batteri, lite bensin & ingen erfarenhet av V8:or så var det bäddat för en parodisk dag.
Som väntat så fick jag ladda om batteriet flera gånger innan jag fick ett ´poff´ur avgasröret, men inget mer.
Tog en livlina å ringde en vän. Med nya tag & i mina ögon stor kunskap blandad med respektlös nonchalans för amerikanska motorer samt ett reservbatteri & startkablar så vaknade monstret!
Nu var glädjen stor (större än oljudet/musiken ur odämpade motorvrål) eller som min vän uttryckte det;
- He låt förjävligt mäktit mä öppna headders.
Såklart så hängde grannarna över verandaräckena & undrade om någon körde ihjäl sig... Man tackar för uppmärksamheten. Mohohohahaha..... Det var skitkul när den startade, som ett crescendo i mitt mekande från början av Maj månad, eller för den delen, samlande av delar från början av vintern 2010.
Såhär ser Monstret ut just nu.

Elsystemet

Detta är det enklaste elsystem man kan skapa för att få igång en motor.
Ej i bild finns en kabel för ström till startmotorn & en kabel för jord.
Totalt i elsystemet sex (6) ledare & två (2) knappar in alles.
Ganska coolt faktiskt, byggt på en nödstopp. Hitade den i mina gömmor tidigare å såg direkt hur jag skulle använda den.

Att skapa en returanslutning för bränsle när det inte finns i tanken

Bränslepumpen på chevamotorn har en returledning till tanken. Sånt finns inte på traktorn, för där rann bensinen till förgasaren utan pump som original. Tanken sitter högre än motorn & naturen sköter det så att säga själv.
Ett genialiskt enkelt system. I like!!!
Så att fixa detta kräver åverkan på bensintanken. Om någon provat att svetsa i en sådan vet ni mina farhågor.
Bensinångor/gaslåga = inte bra.
Min lösning är att svetsa fast en 1/8" rörgängkuts i en rund 1,5mm plåtbit, borra hål i tanken & löda fast adaptern.
Se så fint det blev (löda är kul).

Småfix tar sin tid

Alltså, ingen ska tro att det bara är att starta upp motorn när den är monterad i ramen.
Det ska monteras en massa kringutrustning som servar en motor med behövliga förutsättningar.
Några exempel.
Som bränslefilter, kan tyckas vara en simpel sak, men jag vill ju att det ska sitta snyggt & vara enkelt att byta.
Kan tyckas vara en enkel sak. Fast jag vill ju att det ska sitta snyggt & vara enkelt att byta.
Gasstaget. piller-piller. Original passar inte alls (hoppas ingen trodde det). Och det är mässinglagrat!
Generator, att passa in volvogenerator på chevavattenpump tog några timmar i tillverkning av fästen...
Motorfästen. De här fick tillverkas på plats (i ramen) för att passa utan förspänningar. Har valt att inte stumma motorn helt i framkant för att ramens flex inte skall belasta motorblocket = gummikuddar modell stenhårda!
Så är motorn hyggligt inkopplad, med kylare å allt. Se vad fint det blir :-)

Ooops, tänkte inte på det...

Jaha!
En liten sak bara, med breddad fästplatta för motorn så gick inte stystaget att få på plats.
Så jag borrar ett stort hål ,får att få en fin radie, och kapar till ett snyggt urtag för styrningen att gå genom.
Kom ihåg att plattan är i 20mm gods.
Min gamla borrmaskin blev så het att det rök ur den innan hålet var klart. In i frysboxen med den bara, sen på´t igen. Och hur mycket pisk kan min budgetvinkelslip tåla? Inköpspriset för 10 år sedan låg på 129:- Går ännu!

RSS 2.0